zaterdag 31 mei 2014

Voetbal macarons

Als je wel eens Masterchef Australiƫ kijkt, heb je ze voorbij zien komen. De macaroons, met 1 o in het Frans. Die zien er altijd zo lekker gezellig uit, dat wilde ik ook wel eens proberen. Speciaal voor de voetbal dacht ik, laat ik maar oranje maken dan. En voor wie dacht dat bij mij in de keuken alles altijd van een leien dakje gaat, mis! Bij mijn macarons ging ongeveer alles mis wat mis kon gaan. Maar ze zijn wel lekker:-)

Slagveld
Nou ik weet niet hoe ze dat doen of tv, maar mijn keuken was een soort slagveld! Overal zat merengue en poedersuiker! Gelukkig ging ik oefenen met rondjes spuiten met de witte merengue en niet met de knaloranje die me zo leuk leek voor de voetbal. Ja, ik ken mezelf wel een beetje. Nu zaten er overal witte flatsen in plaats van oranje die je er nooit af krijgt. De plakkerige merengue kwam aan de bovenkant uit de spuitzak en bleef onderin vastzitten omdat het amandelmeel niet fijn genoeg was voor het tuitje. Weer twee dingen geleerd: je moet de amandelen ECHT fijn malen als je ze zelf maalt en de spuitzak moet niet te vol.

Hoe maak je ze dan wel?
250 gr amandelmeel
400 gr poedersuiker
6 eiwitten
een snufje zout
kleurstof zodat je die vrolijk uitziende kleurtjes krijgt die ook een smaak impliceren

Klop de eiwitten stijf met het zout. Daarna de poedersuiker er door en als laatst het amandelmeel er door roeren. Je kunt meerdere kleurtjes maken dus dan even verspreiden over bakjes en er kleurstof naar keuze in doen. Spuit vervolgens mooie rondje op een bakplaat met bakpapier. Laat ze ongeveer een half uur staan om te drogen. Als ze niet aan je vinger blijven plakken zijn ze goed. Dan 14 minuten bakken op 170 graden.

Zoals ik al zei, het spuiten viel niet mee. Het bakken daarna ook niet echt. De eerste lading was niet goed gaar. Daarna stond de oven net de warm waardoor ze barstten. Het midden van de koekjes was bij heel veel koekjes hol, waardoor het vullen weer niet mee valt. De laatste lading zag er wel oke uit, maar nog steeds niet zo mooi glad als die van het recept.

En dan de vulling
De vulling kun je maken zoals je zelf wil met een lekker smaakje. Ik heb er notenlikeur in de een en gember in de andere gedaan. Ik heb 100 ml slagroom laten koken met verse gember zodat de smaak er in trok, beetje suiker er bij. De andere alleen slagroom, suiker en Frangelico. Daarna maak je er een anglaise van met 1 eierdooier. Tot slot een klontje boter. Laat dit opstijven en spuit daarna tussen je macarons.

Dat was dus het idee. De gembervariant was netjes opgestijfd. De notenversie droop aan alle kanten uit mijn koekjes waardoor er niet geplakt werd, maar geglibberd.



Tot slot
Ben ik nu teleurgesteld en verdrietig? Nee hoor, helemaal niet. Wel een beetje misselijk, want ik heb al heel veel macarons op. Het recept is namelijk echt voor als je je hele familie op visite hebt ofzo! En stiekem ben ik best trots op mijn voetbal koekjes, ook al zijn ze niet moeders mooiste en ook eigenlijk niet heel stoer en mannelijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten